.



Jesti in se ne rediti?

Obstaja tesna povezava med zaužito hrano,

telesno dejavnostjo in telesno težo!

Energijsko ravnovesje

Energijsko ravnovesje je določeno z razmerjem med energijskim vnosom oziroma zaužito hrano in porabo energije, ki je odvisna od delovanja telesa in telesne dejavnosti.

debelost_1Če poenostavimo, sta povečanje telesne teže ali razvoj debelosti posledica porušenega ravnovesja med vnosom in porabo energije. Z energijskega stališča nastane debelost takrat, ko v nekem daljšem časovnem obdobju dnevni vnos energije presega celotno dnevno porabo energije. Učinkoviti programi za hujšanje oziroma uravnavanje telesne teže so tisti, ki s spremenjenim načinom prehranjevanja zmanjšajo energijski vnos in povečajo porabo energije na račun redne telesne dejavnosti. To pripelje do energijskega primanjkljaja, kar vodi do izgube teže in v nadaljevanju pomaga pri vzdrževanju zmanjšane telesne teže.

Energijski vnos

Vnesena energija je sestavljena iz energije, ki se sprosti med prebavo, absorbcijo in presnovo zaužite hrane ter pijače. To energijo merimo v kilo joulih (kJ) ali kilo kalorijah (kCal) oziroma pogovorno kalorijah. Cilj programov za hujšanje oziroma uravnavanje telesne teže je zmanjšanje celotnega vnosa kalorij in hkrati vzdrževanje zdravega razmerja med posameznimi sestavinami hrane oziroma hranili. Izkazalo se je, da so uspešni tisti programi, ki povzročajo primanjkljaj 500 do 600 kalorij na dan, odvisno od stopnje debelosti in želenih rezultatov.

Poraba energije

Celotna poraba energije je sestavljena iz treh delov:

  • Osnovna poraba v mirovanju - imenujemo jo tudi bazalna poraba ali bazalni metabolizem. To je energija, potrebna za vzdrževanje osnovnih telesnih funkcij in predstavlja okoli 60% celotne porabe energije.
  • Termični učinek – je energija, potrebna za prebavo in absorbcijo, ki predstavlja okoli 10% celotne porabe energije.
  • Aktivna poraba energije – o njej govorimo, ko telo ne miruje. To je energija, ki jo porabimo za telesno dejavnost in pomeni približno 30% celotne energijske porabe. »Aktivna komponenta« igra pomembno vlogo pri uravnavanju teže, saj se njen delež v celotni porabi energije ob redni telesni dejavnosti lahko poveča. Redna telesna dejavnost pripomore k preprečevanju pridobivanja teže, k njeni izgubi ter pomaga pri vzdrževanju nižje telesne teže.

Primer energijske bilance

Samo 100 kalorij na dan več, kot jih organizem potrebuje, povzoči pridobitev približno 5 kilogramov na leto.

Poraba 100 kalorij več na dan, kot jih organizem potrebuje, povzoči izgubo približno 5 kilogramov na leto.

Poraba 200 kalorij več na dan, kot jih organizem potrebuje, povzroči izgubo približno 10 kilogramov na leto.


Avtorica besedila:

Manuela Pendl Žalek,

Center za promocijo zdravja

Komentiraj objavo