.



SACHA INCHI

Inkovski oreščki, bogat zaklad omega-3 maščobnih kislin

sachainchi_635x300

Za svoje zdravje nujno potrebujemo tudi maščobe, vendar le nekatere in v pravi obliki. Med esencialna hranila, ki so nujno potrebna za delovanje organizma in zaščito zdravja, sodijo nenasičene maščobne kisline: omega 3 in omega 6 maščobne kisline. Ker jih telo ne more tvoriti samo, jih je treba vanj vnašati z ustrezno prehrano. Z zagotavljanjem virov omega 6 maščobnih kislin navadno nimamo težav, saj jih dovolj dobimo že z uživanjem nerafiniranih rastlinskih olj, koruze, soje in oljne repice. Več težav je z omega 3 maščobnimi kislinami, ki jih vsebujejo le nekatera živila. Zelo pomembno je tudi vzdrževanje ravnovesja med omega 3 in omega 6 maščobnimi kislinami. Idealno razmerje naj bi bilo 1:1, ki so ga naši predniki držali na milijone let. Vendar pa se je v današnjem času to razmerje povišalo vse od 20:1 pa do 50:1 v prid omega 6 maščobnim kislinam, kar pomeni resno škodo našemu telesu. Danes v naši prehrani prevladujejo omega 6 maščobne kisline, ki pa v našem telesu povzročajo vnetja. Mnogi znanstveniki so mnenja, da je eden od glavnih razlogov srčnih obolenj, visokega tlaka, diabetesa, debelosti, prezgodnjega staranja in nekaterih oblik raka, prav porušeno razmerje med omega 3 in omega 6.

image001

Številne študije so dokazale, da omega 3 maščobne kisline sodelujejo pri množici fizioloških procesov, kot je delovanje živčnih celic in možganov. Koristijo imunskemu sistemu in preprečujejo strjevanje krvi, varujejo srce in krvni obtok, znižujejo skupni in LDL-holesterol v krvi in znižujejo krvni tlak. Poleg tega izboljšujejo kronične vnetne bolezni (artritis, luskavica, ulcerozni kolitis …), skrbijo za zdravje las in kože ter pospešujejo izgorevanje drugih maščob, zato pomagajo tudi zmanjšati težo.

Pred dobrimi dvajsetimi leti je bilo objavljeno presenetljivo odkritje o prehranskih navadah Eskimov na Grenlandiji, ki sicer jedo zelo mastno hrano (okrog pol kilograma mastnih rib in kitovega mesa na dan, srčni infarkt pa je pri njih kljub temu zelo redek. Izkazalo se je, da so ključnega pomena določene poli nenasičene maščobne kisline, znane kot maščobne kisline omega-3 -

»dobre maščobe«, ki jih najdemo zlasti v mastnih ribah hladnih voda (lososi, skuše, slaniki). Če se še niste prepričali, zakaj je tako pomembno uživati omega-3 maščobne kisline, vas bo morda prepričal podatek, da koristijo tudi duševnemu zdravju: morske ribe so namreč najpogosteje na jedilniku na Japonskem, Japonci pa imajo kljub napornemu delavniku najnižjo stopnjo depresije v razvitem svetu.

Vendar pa večina ljudi zahodnega sveta ne zaužije zadostne količine omega-3 maščobnih kislin, njeno pomanjkanje pa lahko povzroči ali pripomore k razvoju resnih duševnih in telesnih bolezni in je lahko resen prikriti vzrok mnogih prezgodnjih smrti.

image002

Inkovski oreščki ponovno odkriti zaklad »dobrih maščob«

Znanstveniki so odkrili, da so eden najboljših rastlinskih virov omega-3 maščobnih kislin Inkovski oreščki, poznani pod imenom Sacha Inchi. To izjemno superživilo je bogato tudi z beljakovinami in vlakninami. Izvira iz amazonskega deževnega gozda v Peruju. Rastlina zraste zelo visoko, doseže lahko tudi dva metra ali več, prepoznamo jo po zelenih listih in belih cvetovih, užitni oreščki pa so zvezdnate oblike. Semena so videti kot rjavi orehi in se imenujejo tudi sacha arašidi, Inca arašidi ali gorski arašidi. Izjemni so predvsem pri odpravljanju vnetij, z uživanjem sacha inchi pa koristimo tudi možganom, kostem, sklepom in koži. Amazonski oreščki so tudi mogočen zaščitnik pred rakom, boleznimi srca in prostimi radikali. 

3000 let staro superživilo hranilo imperij

Inki, starodavno ljudstvo iz Peruja, je zelo dobro poznalo prehransko vrednost oreščkov sacha inchi. Inki so jih pridelovali pred več kot 3000 leti, častili pa so jih med drugim tudi tako, da so njihovo ime vpisovali na inkovske grobnice. Iz semen so najprej pridobivali olje za kuhanje, kmalu za tem pa spoznali tudi prednosti listov te rastline in praženih semen. Ker semena vsebujejo predvsem ogromno koristnih maščob (14 gramov na unčo), nenasičenih maščobnih kislin (linolno in linolensko kislino), beljakovin (devet gramov na unčo) ter vitaminov A in E, so bila zelo pomemben del inkovske prehrane. Rastlina je obenem tudi zelo donosna, saj na hektar proizvede ogromno število semen. 

images

Lahko prebavljiva semena našemu zdravju vsestransko koristna

Sacha inchi so izjemen vir omega-3 maščobnih kislin, zato hitro blažijo različna vnetja, ki so vzrok za nastanek večine bolezni. Za razliko od mnogih ribjih olj so te maščobe tudi zelo lahko prebavljive.

Sacha inchi so našemu zdravju vsestransko koristna:

Izboljšujejo delovanje možganov

Raziskave so pokazale, da pomanjkanje omega-3 maščobnih kislin lahko povzroči duševne bolezni, depresijo in  pomanjkanje jasnosti. Ko pa jih dodamo k prehrani, se ta stanja izboljšajo. Ko vnetje v možganih zmanjšamo, se izboljšata razpoloženje in duševno zdravje. Italijanska študija je pokazala, da so udeleženci, ki so uživali omega-3 samo mesec dni, poročali o ostrejšem umu, boljšem razpoloženju, njihova obdelava bolj kompleksnih podatkov pa se je prav tako izboljšala. Sacha inchi so tudi bogat vir triptofana, pomembnega nevrotransmiterja, ki skrbi za dobro počutje.

Za zdrave kosti

Omega-3 maščobe pomagajo telesu učinkovito absorbirati kalcij. Študija American Journal of Clinical Nutrition, v katero je bilo zajetih 1500 moških in žensk, je pokazala, da so tisti, ki so uživali največjo količino omega-3, imeli tudi najvišjo gostoto kosti in največjo raven mineralov v kosteh. Biokemične snovi in hormoni, pomembni za močne kosti, so prav tako narasli.

Varujejo pred rakom

Tveganje za raka zmanjšamo, če s hrano zaužijemo dovolj omega-3. Klinične študije so pokazale, da omega-3 varujejo pred razvojem raka prostate in raka dojke. Z dodajanjem omega-3 v našo prehrano, se možnost za razvoj raka zmanjša za kar 40 odstotkov.

Za izgubljanje telesne teže

Študija, ki jo je leta 2011 objavila Journal of Agricultural and Food Chemistry,  je pokazala, da semena sacha inchi vsebujejo neobičajno visoko raven triptofana, aminokisline, pomembne za proizvodnjo serotonina, ki med drugim uravnava tudi apetit. Semena so zato tudi odličen zaviralec lakote in učinkovito sredstvo za izgubljanje telesne teže.

Vsebujejo maščobne kisline

Sacha Inchi v 35 do 60 odstotkih sestavlja olje, ki ga sestavlja 48 odstotkov omega-3, 36 odstotkov omega-6 in 9 odstotkov omega-9 maščobnih kislin. Zato so sacha inchi eden najboljših rastlinskih virov maščobnih kislin, vegancem pa odličen nadomestek za ribje olje. Zaradi vsebnosti kisline DHA, igrata omega-3 in -6 pomembno vlogo pri uravnavanju možganske funkcije (vplivata tudi na razpoloženje, spomin in možgansko moč), ki pa je tudi ena pomembnejših sestavin možganskega tkiva. Omega-9 je neesencialna maščobna kislina, ki jo v primeru pomanjkanja omega-3 in omega -6 maščobnih kislin, naše telo proizvaja samo.

Znižujejo holesterol

Študija iz leta 2011, objavljena v perujski znanstveni reviji Revista Peruana de Medicina Experimental y Salud Publica, semena sacha inchi koristijo osebam s povišanim holesterolom. Znanstveniki so namreč ugotovili, da je vseh 24 sodelujočih v raziskavi, ki so štiri mesece uživali sacha inchi olje, zaznalo očitno znižanje skupnega holesterola.

Antioksidativno delovanje

Sacha inchi vsebujejo vitamine A in E, ki kot antioksidanta nevtralizirata uničujoč učinek prostih radikalov, ki jih imajo ti na človeško celico. Škoda, ki jo povzročijo prosti radikali lahko vodi do raka in drugih degenerativnih bolezni, kot je rumena pega, cistična fibroza in revmatoidni artritis. Z antioksidanti bogata hrana, kot so semena sacha inchi, nas pred omenjenimi boleznimi varuje, hkrati pa izboljšuje tudi kakovost las in kože.

Bogata z beljakovinami

Približno 27 odstotkov semen sacha inchi sestavljajo beljakovine (skupaj z vsemi 8 esencialnimi aminokislinami), zato so primerljiva z drugimi semeni z visoko vsebnostjo beljakovin, kot so denimo chia semena, ali bučna in sončnična semena. Beljakovine pa so seveda vitalnega pomena za rast celice, prenos hranljivih snovi v telesu, reguliranje in vzdrževanje ravnovesja tekočin v telesu in ohranjanje dobrega imunskega sistema.

Vsebujejo jod

Zaradi izčrpavanja pridelovalne zemlje se v naši hrani nahaja vse manj joda. Tega pomembnega elementa, ključnega za delovanje ščitnice, med drugim pomembne tudi za uravnavanje celotnega metabolizma, pa je veliko v semenih sacha inchi.

 Avtor: Matea Verhovčak 

                                                                                                                             

 

Komentiraj objavo